www.iiiWe.com » اصالت و هویت ملموس معماری اسلامی

 صفحه شخصی نیلوفر ایزد نیا   
 
نام و نام خانوادگی: نیلوفر ایزد نیا
استان: هرمزگان - شهرستان: قشم
رشته: کارشناسی معماری - پایه نظام مهندسی: دو
شغل:  معمار
تاریخ عضویت:  1389/01/20
 روزنوشت ها    
 

 اصالت و هویت ملموس معماری اسلامی بخش معماری

13


میراث معماری اسلامی ثروتی تمدنی به شمار می رود که با توجه به شرایط عصر و تحولات تمدنی ویژگیهای خاص خود را بر اساس نگاه و دید معنوی و دینی خود حفظ کرده است. از آنجایی که هنر معماری نشانگر هویت فرهنگی و تمدنی به همراه ویژگیهای ابداعی و زیبایی به شمار می رود، باید به اصالت معماری اسلامی را در دین اسلام جست.


معماری اسلامی تا حدی مورد توجه بود که با ظهور اسلام و علاقه مسلمانان به ساخت مسجد و استقبال آنها، تلاش کردند تا از این هنر نه تنها در بنای مساجد بلکه در کاخها، کوخها، ساختمانهای شهری، حمام و دیگر بناها از آن بهره برند. بنابراین معماری اسلامی طی زمان کمی توسعه و رشد چشمگیری یافت و اینک با گذشت قرنها و ایجاد معماری مدرن غرب بازهم معماری اصیل اسلامی جایگاه زیبایی و ابداعی خود را حفظ کرده و نشانه های تمدن و فرهنگ اسلامی در آن به صورت قابل ملاحظه ای نمایان است.


اگر چه نو آوری در معماری غربی بسیار زیاد است و شهرها از طرحهای مدرن استقبال زیادی کردند اما معماری مدرن از زبان معماری اصیل جدا شده و بی هویت و بدون زبان تاریخی پیش رفت که این امر منجر شد تا انسان به معماری خاصی رجوع کند که نه تنها هویت داشته باشد بلکه با محیط تاریخی و اجتماعی بشر منسجم باشد و با داشتن زبانی شیوا گذرگاهی برای هویت بشری را ایجاد کند. 




این امر زمینه ای فراهم کرد تا اصالت معماری اسلامی و آنچه که پس از نوآوری ایجاد شده بود، حرکتی جدی را آغاز کند و زمینه ای برای دیدار استادان، دانشجویان و محققان معماری اسلامی را فراهم کرد تا به فرهنگ و تمدن اسلام بیشتر توجه شود. 


بنابراین در این راستا آنچه که مهم به نظر می رسد، اطلاع رسانی تاریخی درباره هنر معماری اسلامی است که متأسفانه غربیها بیشتر به تاریخ معماری مدرن پرداخته اند تا مسلمانان به تاریخ معماری اسلامی. از سوی دیگر ترجمه و تألیف کتابهایی در ارتباط با معماری اسلامی به زبانهای مختلف نه تنها زمینه ای برای شکوفایی معماری اسلامی را فراهم می کند بلکه بستری برای معرفی معماری اسلامی در جهان ایجاد می کند.


هر چند گروهی از مسلمانان به تاریخ معماری اسلامی و یا اساس زیبایی و فلسفه معماری و هنر اسلامی پرداخته اند، اما باید این گرایش بیش از پیش شود.


اما عملکردی که برخی از کشورها و شهرهای تاریخی دارند اهتمام آنها را به هنر معماری اسلامی نشان می دهد که تدریس درس معماری اسلامی در شهرهای تاریخی چون اصفهان و قاهره نمونه ای از آنها است که با این اقدام اهمیت معماری اسلامی با فعال سازی عملیات ترمیم و بازسازی این اماکن نمود بیشتری یافته است.


به گزارش خبرنگار مهر، هنر معماری اسلامی هنری است که بر پایه دین گام بر می دارد و اولین جرقه های توسعه آن زمانی بود که مسلمانان هنگامی که کشوری را فتح می کردند نه تنها اندیشه اسلامی بلکه معماری اسلامی را در میان کشورهای فتح شده اشاعه می دادند، چرا که اساس این فتوحات توسعه اندیشه اسلامی و ظهور اندیشه زیبایی شناسی بوده است.


اولین حاکمان مسلمان اموی به معماری اسلامی اهمیت به سزایی می دادند و در ساخت مساجدی چون مسجدالاقصی، مسجد دمشق و مسجد قیروان از آن بهره می گرفتند و دیوارها، درها، ستونها، پنجره ها، سقف و گلدسته های مساجد را با سنگهای قدیمی زیبا و با کاشی های تزئینی می آراستند.


در دوران عباسیها معماری اسلامی به دلیل نفوذ فرهنگ فارسها و ترکها تنوع بسیاری یافت، اما بر بافت معماری اسلامی تأثیر نگذاشت. آنها در دیوارهای ساختمانها و بناهای اسلامی علاوه بر استفاده از تزئینات خاص و متنوع خود، از خطوط مختلف کوفی، ثلث و نسخ نیز برای تزئین بهره مند می شدند.


بنابراین می توان گفت که معماری اسلامی معماری مستقلی است که همه عناصر زیبایی معماری را با در نظر گرفتن ویژگیهای اسلامی در خود جای داده است به گونه ای که هویت و فرهنگ اسلامی را به تصویر می کشد. 




منبع: مهر

چهارشنبه 19 مرداد 1390 ساعت 14:21  
 نظرات    
 
امیر سمیعی 20:58 چهارشنبه 19 مرداد 1390
7
 امیر سمیعی
با تشکر از خانم مهندس نیلوفر نیا که با مطلب خوبشون اشاعه دهنده معماری اسلامی هستند فقط به نظر بنده 2 نکته باید ذکر شود که اولا معماری اسلامی معماری مستقلی نیست چون ترکیب و اختلاط زیادی دارد به هر کشوری که وارد شده تاثیر پذیرفته و ثانیا عربها هیجگونه معماری خاصی نداشتند و در بیابان و زیر چادر زندگی می کردند بنابراین روح اسلام است که به کشورهای مفتوحه وارد شده و با فرهنگ آنها اختلاط پیدا کرده و به خاطر همین معماری ایرانی و اسلامی با معماری اسلامی مراکشی و معماری اسلامی سوری متفاوت.
با تشکر
م افتخاری 14:03 شنبه 22 مرداد 1390
8
 م افتخاری
بدون هرگونه تعصبی آیا کاشیکاریهای سر در مساجد و یا زیر و روی گنبدها ، گره‌چینی‌های موجود در پبجره ها و درهای اصلی را خارج از ایران و یا قبل از ورود اسلام به ایران هم موجود بوده است؟ اگر نبوده پس باید قبول کنیم که به هرحال اتفاقی افتاده است و تحولی در معماری ایجاد شده. حال هرگونه که میخواهید نامگذاریش کنید. ولی فکر میکنم در همان بلاد خاستگاه اسلام هم اینگونه آثار وجود نداشته و حتی اکنون نیز ندارد. این حکایت از توان بالای هنرمندان این ملک دارد که نحوه بروز عقاید خود را در هرصورت حفظ نموده و آثاری منحصر به فرد خلق مینموده‌اند.
سعید رحیمی 19:00 شنبه 22 مرداد 1390
7
 سعید رحیمی
من معنی این جمله را نمیفهمم :"مسلمانان هنگامی که کشوری را فتح می کردند نه تنها اندیشه اسلامی بلکه معماری اسلامی را در میان کشورهای فتح شده اشاعه می دادند"آخه زمانی که اعراب به ایران حمله کردند نه تمدنی داشتند نه فرهنگی نه معماری که بخواهند آن را اشاعه دهند.این هنر و بلوغ فکری ایرانیان بوده.اگر نه جز جنگ و غارت چیز دیگری اشاعه نشده!
امیر سمیعی 21:18 شنبه 22 مرداد 1390
5
 امیر سمیعی
خانم مهندس
در قبل از ورود اسلام ما گنبد داشتیم ، مناره هم داشتیم و بعد از ورود اسلام این آیتم ها تعالی پیدا کرده و به کمال رسیده اند.
من متوجه نظر شما نشده ام آیا شما به معماری اسلامی به تنهایی معتقدی یا به معماری ایرانی یا به معماری ایرانی اسلامی.
از شما دعوت می کنم در بحث رفراندوم معماری شرکت کنید.
ممنون
سید حافظ هاشمی 01:35 سه شنبه 8 شهریور 1390
7
 سید حافظ هاشمی
جناب آقای مهندس سمیعی شما که گفته اید قبل از ورود اسلام ما گنبد داشتیم نمونه ای از آن را بگویید . با تشکر
سید حافظ هاشمی 01:41 سه شنبه 8 شهریور 1390
4
 سید حافظ هاشمی
خانم مهندس ایزد پناه
با توجه به گفته شما که معماری اسلامی هنوز جایگاه خود را حفظ کرده است . ولی در حال حاضر هیچ گونه از این معماری ها و اصول ها در معمار حال حاضر دیده نمی شود و همه دم از معماری اسلامی می زنیم و لی در هیچ گونه از طرح های معماری خود اشاره ای به آن نداریم چه در کار اجرائیات و چه در پروژه هایی که در طول تحصیل خود داشته ایم و اگر بوده ام به ندرت . و از کلیه دوستان خواهش می کم که برای ترویج معماری ایرانی اسلامی سعی و تلاش وافر داشته باشیم و این طور نشود که فقط این گونه صحبت ها در مقاله ها و یا سایت ها و ... باشد آن را به چشم همگان دیده شود . با تشکر فراوان